Üks mavicuomanik jagas meiega oma mitte just päris esimesi lennumuljeid ja kuna kokkuvõttes tuli sellest välja päris õpetlik lugu, siis jagame omakorda teiega ka.
Nii umbes nädalake oli juba lennatud, erinevaid režiime-tarkusi katsetatud ja piloteerimine juba täitsa sujus. Järjekordne õppelend algas heinamaa servast, geepeessid-asjad lukus, “kodukoht” salvestatud – ühesõnaga kõik okei. Õues oli suhteliselt külm ja peale nii umbes kümneminutilist tiirutamist otsustas piloot tagasi toasoojusesse jalutada. Kuna majani ei olnud teab mis palju minna, nii umbes paarsada meetrit, siis lennutas ta drooni enda lähedale ning “jalutas” nagu koeraga kodu poole.
Puldi küljes oli iPhone. Külm ilm ja iPhone teadupärast väga hästi kokku ei sobi – lühidalt, telefon kustus ära. Aga kuna seda oli ennegi juhtunud ja Mavicut (nagu kõiki DJI droone) saab ju vabalt piloteerida ainult puldiga, siis mingit probleemi ei paistnud.
Huvitavaks muutus aga lugu koduhoovis, kui ühel hetkel otsustas droon püstloodis üles puu otsa kihutada. Täiesti omal initsiatiivil. Ehmunud piloot ei osanud esimese hooga teha muud, kui üritas vasaku kangiga drooni tagasi maa suunda sundida, mis kokkuvõttes andiski nii palju ajavõitu, et õnnestus viimasel hetkel drooni jalast kinni krabada. Aga ega Mavic ju teadupärast kergesti alla ei anna ja mootorid iseenesest seisma ei jää. Peale mõneminutilist võtlust droon siiski leebus – kas sai aku tühjaks või mis iganes, aga intsident lõppes õnnelikult. Aga erakordselt napilt.
Mis ja miks siis täpsemalt juhtus ja mida oleks saanud teisiti teha?
Kui aku laetus langeb kriitilise piirini, kodukoht on salvestunud ja GPS-signaal olemas, siis rakendub varem või hiljem automaatne RTH (Return To Home). “Kriitiline piir” pole mingi kindel pingenäit, vaid droon prognoosib seda vastavalt kaugusele “kodukohast” – et akut jätkuks tagasilennuks. Konkreetsel juhul oli “kodukoht” kusagil heinamaa servas ja kojutuleku kõrguseks määratud 50 meetrit. Ja täpselt selle 50 kõrgusemeetri suunas Mavic spurtiski, kui arvas aku taseme juba piisavalt madala olevat.
Enne automaatse RTH aktiveerimist kuvab aga äpp ekraanile kümnesekundilise countdowni – kui piloot sellest midagi ei arva, siis RTH aktiveerub. Kui libistada nende kümne sekundi jooksul cancel-slaiderit, siis mitte. Konkreetsel juhul ei kuvatud seda teavitust muidugi kusagile, sest telefonil enam pilti ees polnud.
Mida värske piloot paanikahoos ei teadnud, oli see, kuidas RTH-d kiirelt tühistada – tuleb lihtsalt vajutada RTH-nuppu puldil. Et RTH ise algatada, tuleb seda nuppu hoida veidi aega all, aga tühistamiseks piisab lühikesest vajutusest.
Okei, hea seegi, et ta drooni jalast kinni sai, aga kuidas siis mootorid seisma jätta? Samamoodi nagu käima panna – nn CSC (Combined Stick
Command) ehk kangid alla ja kokku-lahku nurkadesse.
Mavicu puhul on veel äpis koht, kus saab määrata, kas CSC rakendub ka drooni õhus olles või ainult siis, kui on emergency ehk hädaolukord. Kui aga niisama koos drooniga rapsida ja vehkida, siis ei pruugi droon sugugi “aru saada”, et abivalmis inimene tahab teda päästa ja teeb kõik mis suudab, et õhku jääda.
Lühidalt – antud olukorras oleks tulnud kas RTH kohe katkestada, või kui droon juba kinni püüti, siis kindlalt paigal hoida ja CSC proovida teha. Või kui tõepoolest mitte midagi enam ei aita, siis proovida aku drooni küljest ära võtta.
Kas Low Battery RTH rakendumist saaks aga üleüldse ära hoida? Päriselt mitte, kui välja arvata see 10-sekundiline ajaaken. Küll aga oleks (teoorias) olnud võimalik määrata droonile uus “kodukoht”, kas siis puldi või drooni hetkeasukoha põhjal. Selleks oleks tulnud ekraanil viibata paremalt vasakule, et avaneks kiirelt vastav valik. Konkreetsel juhul muidugi sellist võimalust polnud, arvestades iPhone’i mittekommunikatiivset seisundit.
Olgu veel lisatud, et kui Mavic asub 5-20 meetri raadiuses kodukohast, madalamal kui 10 meetrit ja takistuste tuvastussüsteem on aktiivne, siis automaatse RTH puhul tõuseb ta kõigepealt 10 meetri kõrgusele (sõltumata seadetes määratud kõrgusest). Kui droon asub kodupunktile lähemal kui 5 meetrit, siis ta RTH aktiveerudes lihtsalt maandub, ilma tõusmata. Aga kõik see ja palju rohkem on kirjas Mavicu manualis leheküljel 16.
Vaat selline õnneliku lõpuga ja natuke õpetlik lugu. Moraal – lugege juhend läbi mitte üks, vaid kaks või kolm või neli korda ja proovige kõikvõimalikud automaatsed ja vähem automaatsed asjad järgi kohas, kus ei kasva puid.